دوره های آموزشی

برون‌سپاری نگهداری و تعمیرات

11 شهریور 1397

امروزه بسیاری از شرکت‌های بزرگ، انجام برخی از فعالیت‌ها یا کارکردهای روتین سازمانیِ خود را به شرکت‌های پیمانکاری‌ واگذار می‌کنند و به اصطلاح برونسپاری می‌کنند. این کار معمولا با اهداف مختلفی مانند کاهش هزینه‌ها، کاهش بار مدیریتی، افزایش انعطاف پذیری، بهره‌گیری از امکانات و دانش تخصصی شرکت‌های پیمانکاری و بسیاری دلایل دیگر صورت می‌پذیرد.

برونسپاری به عنوان یک ابزار استراتژیک، چاقویی دو لب است که اگر هوشمندانه مورد استفاده قرار گیرد، ما را در تحقق اهداف سازمانی مورد نظرمان یاری خواهد کرد و بلعکس در صورتی که عجولانه و بدون دوراندیشی به سراغ آن برویم عواقب ناخوشایندی در انتظار سازمان ما خواهد بود. متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد هستیم که بسیاری از شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن ملاحظات لازم، اقدام به برونسپاری برخی فعالیت‌های خود نموده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شرکت‌ها با گذشت زمان، نه تنها به اهداف مورد نظر خود دست نیافته‌اند، بلکه هر ساله متحمل خسارات فراوانی نیز می‌شوند. بسیاری مدیران از زمان و انرژی فراوانی که صرف مدیریت و حل و فصل مشکلات خود با پیمانکاران می‌کنند، کلافه شده‌اند. برخی از مدیران از کیفیت کار پیمانکاران خود رضایت ندارند اما دیگر قادر به بازگرداندن فعالیت برونسپاری شده به داخل سازمان نیستند. در مواردی ساز و کار موثری جهت نظارت بر کار پیمانکار وجود ندارد و این امر هزینه‌ها را بسیار افزایش داده است. تعیین ویژگی‌های پیمانکار ایدآل و طراحی فرآیند مناقصه مناسب از جمله چالش‌ها در برخی دیگر از شرکت‌هاست.

البته کم هم نیستند شرکت‌هایی که با انتخاب و طرح ریزی درست، بخش‌هایی از فعالیت های خود را برونسپاری کرده اند. مدیران در بسیاری از این شرکت‌ها از کاهش بار مدیریتی و افزایش تمرکز بر فعالیت‌های اصلی سازمان خود رضایت دارند. در این شرکت ها، با توجه به انتخاب درست پیمانکار، کیفیت انجام بسیاری از فعالیت‌ها به خاطر دانش و امکانات پیمانکار افزایش   و هزینه‌های مربوطه کاهش یافته است. چنین شرکت‌هایی نسبت به گذشته چالاک تر شده و از توان رقابتی بیشتری در بازار کسب و کار بهره‌مند شده اند.

برای اینکه بتوانیم از برونسپاری جهت تحقق اهداف سازمانی خود استفاده کنیم، باید ملاحظات مختلفی را مد نظر قرار داده، سپس برنامه جامعی را بدین منظور طرح‌ریزی کنیم. اینکه اساسا با چه هدفی به دنبال بهره‌گیری از این ابزار هستیم؟ اینکه کدام یک از بخش‌های کارکردی سازمان ما برای برونسپاری مستعد و مناسب است؟ آیا پیمانکار کاربلد و با صلاحیت برای انجام کار در بازار وجود دارد؟ آیا بازار پیمانکاران در این زمینه رقابتی است؟ آیا ما از دانش و تجربه کافی برای عقد قرارداد با پیمانکار برخورداریم ؟ چگونه می توانیم قرارداد فی ما بین را به صورتی موثر تنظیم و مدیریت کنیم؟ فعالیت برونسپاری شده را به یک پیمانکار واگذار کنیم یا چند پیمانکار ؟ و بسیاری موارد دیگر ....

هدف از کارگاه پیش رو، آشنایی با الگوهای مدیریتی موفق در برونسپاری و نحوه طرح ریزی گام به گام در استفاده از این ابزار است. شرکت ها کنندگان در این کارگاه، با شناخت بهتر نسبت ملزومات و ملاحظات مورد نیاز برای برونسپاری ، قادر خواهند بود نسبت سازمانی دهی کارگروهی ویژه جهت پیگیری این موضوع در سازمان خود اقدام نمایند.

سرفصل‌ها:

برونسپاری چیست ؟

مهمترین ملاحظات برای تصمیم‌گیری در خصوص برونسپاری چه چیزهایی هستند ؟

چه چیز را برون‏سپاری کنیم و چه چیز را برون‌سپاری نکنیم؟

دلایل برون‏سپاری، اهداف، مزایا و مشکلات

راهکارهای عمومی جهت پرهیز از ریسک‌های موجود در برون‏سپاری

مهارت‏هایی که برای مدیریت فعالیت‏های برون‏سپاری شده نیاز است

چرخه عمر برون‏سپاری

الگوهای موفق در برون‏سپاری

چگونه می‌توان یک فرآیند مناقصه مناسب برای انتخاب پیمانکار طرح ریزی نمود؟

آیا ملزمات مورد نیاز برای برون‌سپاری و فرآیند مناقصه را شناسایی و تعیین کرده‌ایم؟

ساختار مناسب جهت پرداخت قرارداد

چگونه می‌توان فرآیند و ساختار مناسبی برای مدیریت و نظارت بر قرارداد طرح ریزی نمود؟

آیا ما دارای تجربه و دانش مناسب جهت تهیه اسناد قرارداد هستیم؟

 آیا ما از توان و سازوکار مناسب برای مدیریت انتقال برونسپاری بهره‌مند هستیم؟

روش فسخ قرارداد

مدت دوره:

دو روزه کارگاه آموزشی (16 ساعت)