دوره های آموزشی

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان

7 دی 1395

نگهداری و تعمیرات (نت) یکی از مهمترین شاخه های مدیریت دارایی‌‌های فیزیکی است که از اهمیتی راهبردی در افزایش توان رقابتی مجموعه های صنعتی برخوردار است. توقفات متعدد در خطوط تولید، مدیریت نامناسب و عدم بهره گیری از دستورالعملی استاندارد و جامع در انجام فعالیت های نگهداری و تعمیرات، مدیریت غیر اصولی نیروی انسانی، ابزار، مصالح و قطعات یدکی مورد نیاز در فعالیت‌های نت، خرابی‌های مکرر با پیامدهای ایمنی و زیست محیطی و غیره همگی از جمله مشکلات و چالش های رایج در صنایع دنیا است که برای حل محتاج بهره‌گیری از دانشی نوین و رویکردی پیشرفته و موثر در زمینه نت است.

 نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (Reliability Centered Maintenance - RCM) یکی از قدرتمند ترین رویکرد‌ها و تکنیکی کارآمد برای تصمیم‌گیری در زمینه مدیریت دارایی‌های فیزیکی است. این روش فرآیندی ساختاریافته، منطقی و نظام مند برای تعیین فعالیت‌های مورد نیاز جهت اطمینان از ادامه به کار دارایی های فیزیکی یک مجموعه مطابق انتظار کاربران آن دارایی هاست.

این ابزار که برای اولین بار در صنایع هوایی آمریکا با بهره گیری از برجسته ترین متخصصین نت و صرف انرژی و هزینه زیادی توسعه یافت، توانست میزان سقوط‌های متاثر از نقص فنی هواپیما‌های مسافربری را از حدود 40 سقوط به کمتر از 0.1 سقوط در یک میلیون پرواز کاهش دهد.

بهره‌گیری مناسب از این روش با دست‌یابی سریع به بهبودی پایدار در زمینه های گوناگون همراه است. افزایش دسترس‌پذیری و قابلیت اطمینان تجهیزات، بهبود وضعیت کفی محصولات، کاهش سوانح با پیامدهای ایمنی و زیست محیطی از جمله دستاورد های مهم بکارگیری (RCM)  است. کاهش 40 تا 70 درصدی خرابی تجهیزات از جمله اهداف مورد انتظار از پیاده سازی آنالیز RCM بوده که تحقق آن در گروی اجرای صحیح و درک مفاهیم عمیق و کلیدی آن است.

محتوای دوره آموزشی ، آنالیز نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان

  • تاریخچه روش آنالیز نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان
  • معرفی مفاهیم پایه جهت پیاده سازی
  • نحوه انتخاب تجهیز
  • نحوه تشکیل کارگروه
  • نحوه انجام انالیز شامل نحوه پاسخ به سوالات زیر:
  • كاركردها و استانداردهاي عملكرد مربوط به تجهيز در شرايط عملياتي موجود چيست؟
  • به چه صورت­هايي ممكن است تجهيز از انجام كاركردهايش باز ايستد؟
  • چه چيزي باعث وقوع هر كدام از شكست­هاي (خرابي­هاي) كاركردي مي­شود؟
  • در زمان رخداد هر شكست چه اتفاقاتي روي مي­دهد؟(اثرات شکست)
  • هر شكست از چه نظرهايي اهميت دارد؟(پیامد های عملیاتی، ایمنی، زیست محیطی و غیر عملیاتی)
  • براي پيش­بيني يا پيش­گيري از هر شكستي چه مي­توان انجام داد؟
  • چه بايد كرد اگر نتوان فعاليت پيش­اقدام مناسبي پيدا كرد؟
  • نحوه تنظیم گزارش
  • نحوه بازنگری و ممیزی آنالیز

مخاطبان دوره آموزشی:

  • مدیران ارشد و میانی واحدهای فنی، نگهداری و تعمیرات و بهره برداری

شرایط و هزینه دوره آموزشی:

  • مدت دوره 3 روز
  • برگزاری این دوره نیاز به هیچ گونه دوره پیش نیازی ندارد.