مطالب علمی

خرابیهای سیستم تبرید تراکمی

خرابیهای سیستم تبرید تراکمی

14 شهریور 1397

مهدی عربی کارشناس ارشد مهندسی معماری کشتی

بیشتر بخوانید
مراحل پیاده سازی آنالیز علل خرابی (RCA)

مراحل پیاده سازی آنالیز علل خرابی (RCA)

13 شهریور 1397

نویسنده: مهندس سهند سبطی مشاور نگهداری و تعمیرات و مهندسی قابلیت اطمینان

بیشتر بخوانید
مراحل پیاده سازی  برنامه نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)

مراحل پیاده سازی برنامه نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)

13 شهریور 1397

نویسنده: مهندس سهند سبطی مشاور مهندسی قابلیت اطمینان و مدیریت دارایی‌های فیزیکی

بیشتر بخوانید
گروه ریسک و بازنگری

گروه ریسک و بازنگری

11 شهریور 1397

گروه ریسک و بازنگری به عنوان گروه ششم از مدل مفهومی مدیریت دارایی فیزیکی شامل فعالیت‌های اصلی مرتبط با شناسایی، فهم و مدیریت ریسک، ایجاد بازخورد­های موثر و بازبینی مکانیسم‌ها در جهت حصول اطمینان از دستیابی به اهداف و حمایت از بهبود‌های مداوم فعالیت‌های مدیریت دارایی است. این گروه موضوعی همچنین ورودی‌های مهم برای گروه برنامه‌ریزی، مدیریت راهبردی و گروه تصمیم‌گیری‌های مرتبط با مدیریت دارایی را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید
گروه سازماندهی و نیروی انسانی

گروه سازماندهی و نیروی انسانی

11 شهریور 1397

گروه سازماندهی و نیروی انسانی به عنوان گروه پنجم از مدل مفهومی مدیریت دارایی فیزیکی پیاده‌سازی می تواند باعث تغییر در نگرش‌های فکری و کاری سازمان شود. این تغییر، شامل بازبینی در ساختارهای سازمانی، نقش‌ها و مسئولیت‌ها و روابط رسمی است. به منظور ایجاد سازمانی با فرهنگ مناسب که موجب مدیریت صحیحی از دارایی‌ها می‌شود، روابط قوی و موثر بین کارکنان لازم و حیاتی است. موضوعاتی از قبیل سازمان و کارکنان به شدت به یکدیگر وابسته هستند و تاثیر به سزایی بر توانایی سازمان در جهت تحقق موفقیت­ آمیز اهداف مدیریت دارایی دارند. لازم است برای دستیابی به اهداف و راهبرد‌های مدیریت دارایی، بر روی تغییر رفتار و عملکرد کارکنان به شکلی مناسب، تلاش و زمان مکفی صرف شود.  

بیشتر بخوانید
گروه اطلاعات دارایی

گروه اطلاعات دارایی

11 شهریور 1397

گروه اطلاعات دارایی‌ها به عنوان گروه چهارم مدل مفهومی مدیریت دارایی های فیزیکی معمولا نقش یک ورودی را برای فرآیندهای مدیریت دارایی بازی می‌کند که ممکن است طی فرآیندهایی دیگر ایجاد یا اصلاح شده باشند و خود خروجی فرآیندهای دیگری هستند.سازمان‌ها بر پایه داده‌ها و اطلاعات دارایی‌ها و فرآیندهای مرتبط با آن‌ها، دارایی‌ها را مدیریت می‌کنند. اطلاعات و داده‌های مورد نیاز جهت تصمیم‌گیری مدیریت دارایی‌های فیزیکی باید تعیین و تعریف شوند. عموما سازمان‌ها اطلاعات و داده‌های مورد نیاز جهت مدیریت کارآمد و اثربخش دارایی‌ها را نه به لحاظ کیفی و نه به لحاظ کمی دارا هستند. این مسئله نیاز به جمع­آوری داده‌ها و اطلاعات لازم با تمرکز بر داده‌ها و اطلاعات معنادارتر و پر اهمیت‌تر را آشکار می‌سازد.  

بیشتر بخوانید
گروه چرخه عمر دارایی

گروه چرخه عمر دارایی

11 شهریور 1397

این گروه موضوعی به عنوان گروه سوم از مدل مفهومی مدیریت دارایی های فیزکی به پیاده‌سازی برنامه‌های مدیریت دارایی تدوین شده در گروه موضوعی برنامه‌ریزی و مدیریت راهبردی می‌پردازد. کنترل درست فعالیت‌های مرتبط با دارایی، مدیریت ریسک‌های مرتبط با خرید، عملیات، نگهداشت و اسقاط دارایی‌ها یکی از الزامات تحقق یک برنامه مدیریت دارایی اثربخش است.

بیشتر بخوانید
گروه تصمیم‌‌گیری‌های مرتبط با مدیریت دارایی‌های فیزیکی

گروه تصمیم‌‌گیری‌های مرتبط با مدیریت دارایی‌های فیزیکی

11 شهریور 1397

گروه تصمیم‌‌گیری‌های مرتبط با مدیریت دارایی‌های فیزیکی به عنوان گروه دوم از مدل مفهومی مدیریت دارایی های فیزیکی  به چالش‌های پیشِ رو و رویکردهای اتخاذ شده برای تصمیم‌گیری در خصوص دارایی‌ها در طول چرخه عمر دارایی‌ها می‌پردازد..  ایجاد یک نظام تصمیم‌گیری بهینه، پایدار و شایسته یکی از الزامات کلیدی یک سیستم مدیریت دارایی‌های فیزیکی موفق است. تصمیم‌گیری‌های مدیریت دارایی‌های فیزیکی نیازمند جمع‌آوری اطلاعاتی در زمینه‌های مختلفی از قبیل میزان بکارگیری و سطح عملکرد دارایی‌ها، سطح نگهداری و تعمیرات دارایی‌ها، سرمایه گذاری انجام شده برای دارایی، هزینه‌های بهره‌برداری دارایی و میزان منافع حاصل از دارایی در کوتاه مدت و بلند مدت است. یک ساختار تصمیم‌گیری مدیریت دارایی‌های فیزیکی کارآمد یکی از ضروریات مورد نیاز جهت بیشینه ساختن ارزش بدست آمده از دارایی‌ها در طول عمر آن‌ها است.

بیشتر بخوانید